Vähän aikaa sitten Turun Perussuomalaisten puheenjohtaja Jyrki Åland toivoi Turun Varissuolle ”koronapuhdistusta”, suoremmin sanottuna siellä asuvien maahanmuuttajien kuolemaa. On sanomattakin selvää, että tällaisen rasistisen käyttäytymisen ei tule olla sallittua keneltäkään, saati sitten vielä puolueen paikallisjärjestön puheenjohtajalta.
Pian Åland jo pyrkikin paikkailemaan tilannetta toteamalla ”möläytyksensä” huonoksi vitsiksi. Fakta vain on se, että tämä on yksi niistä monista ulostuloista ja tapauksista jotka todistavat, että rasismi ja syrjintä ovat Suomessa ongelmia. On turhauttavaa kuunnella argumentteja, jotka vertailevat Suomea eri valtioihin ja sanovat, etteivät rasismi ja syrjintä ole todellisia ongelmia, koska ”ainakaan tämä ei ole USA”. Hyvä ettei ole, mutta USA:n ja nollatoleranssin välillä on vielä monta tasoa ja myös Suomella on vielä monta porrasta käveltävänä.
Mikä tässä tapauksessa on tärkeää huomata on, että se on vain yksi monesta. Se ei ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinen. Perussuomalaiset heittelevät näitä jatkuvasti ja palaavat sitten epätoivoisesti peittelemään jälkiä. Toiset eivät edes yritä peitellä. Turun vihreät nuoret vaatii, että Perussuomalaisen puolueen järjestelmällinen rasistisuus myönnetään ääneen ja sanoista kannetaan vastuu – rasismi ei koskaan ole vitsi.
The Green Youth of Turku condemn the racist comment made by The Finns Party of Turku chairperson Jyrki Åland. The Green Youth of Turku demand open discussion on the systematic racism within The Finns party and that The Finns party carries responsibility for the comments. Racism is never a joke and there is no space for it in the municipal politics of Turku.