Viime viikolla Turun vihreät nuoret ja opiskelijat tempaisivat maksuttoman koulutuksen puolesta. Korkeakouluilla jaettiin ”stipendejä lukukausimaksuihin”, jotta keskustelu maksuttomasta koulutuksesta ei unohtuisi.

Muutamat korkeakoulut ovat julkistaneet lukukausimaksujensa summat: halvimmillaan yksi opintopiste yliopistossa irtoaa noin 166 eurolla ja ammattikorkeakoulusta 150 eurolla. Ja mikä niissä maksuissa kansainvälisille opiskelijoille olikaan niin kamalaa? Aikaisemmat kannanotot puhuvat puolestaan täällä:

ja täällä: http://www.vino.fi/blog/2015/05/14/sonk-vino-vasop-lsk-jaahyvaiset-maksuttomalle-koulutukselle/

Jotkut hämmästelivätkin, miksi ryntäsimme puolustamaan maksutonta koulutusta, vaikka peli EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden suhteen menetettiin jo viime vuonna? Nokkelimmat ja tarkkakorvaisimmat kuitenkin hoksasivat, ettei kulunut viikkoakaan viimeisimmästä lukukausimaksukeskustelusta, kun omat ratkaisunsa Suomen taloudelliseen tilanteeseen esittivät Juhana Vartiainen (kok.) ja Kokoomusnuoret. Molemmat ehdottivat lukukausimaksuja muodossa tai toisessa kaikille opiskelijoille, myös suomalaisille. En halua olla pahanilmanlintu, mutta vaikuttaa pahasti siltä, että pikkusormi annettiin nyt, kun maksullisuuden alttarilla uhrattiin EU- ja ETA-maiden ulkopuoliset opiskelijat. Nyt jos koskaan on pidettävä ääntä maksuttoman koulutuksen puolesta, sillä tätä kättä me emme halua menettää! Tämä hallitus tuskin maksuja peruu, mutta ei anneta sen asettaa enää uusia. Ehkä seuraavan hallituksen aikana pääsemme eroon nykyisistäkin maksuista.

Turun ViNO tempaisi maksuttomuuden puolesta, jotta keskustelu maksuttomasta koulutuksesta ja sen yhteiskunnallisista vaikutuksista ei hiivu. Haluamme tasa-arvoisen Suomen, jossa vanhempien palkkapussi ei määritä nuoren tulevaisuutta. Kun kyllästyt teeskentelemään puolueetonta maailman vääryyksien edessä, löydät meidät osoitteesta vino.fi/liity ja turunvino.fi.

Julia Litokorpi

kirjoittaja on Turun ViNOn hallituksen toinen puheenjohtaja sekä kansallisen ViNOn hallituksen koulutuspoliittinen vastaava