Turun Vihreät nuoret ja opiskelijat eivät kannata katupartioiden perustamista Turkuun. Katupartioiden perustamisesta Turkuun uutisoi Yle 11. tammikuuta. Partioita kootaan Facebook -ryhmiin. Turkuun on aiemmin yritetty perustaa katupartioita vuonna 2006.

– Me emme voi antaa aatteellisten ryhmien valvoa järjestystä oman subjektiivisen maailmankatsomuksensa pohjalta, sanoo Turun vihreiden nuorten ja opiskelijoiden hallituksen jäsen Emil Sillanpää.

Lounais-Suomen apulaispoliisipäällikkö Timo Vuolan lausunnon mukaan turvallisuustilanne ei ole huonontunut Turussa. Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden mielestä katupartiointia ei voi perustella huonontuneella turvallisuustilanteella. Sisäministeri Petteri Orpo (kok.) on arvioinut, että katupartiointi ei lisää turvallisuutta.

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden mukaan katupartiot kieltämällä ei rajoiteta ihmisten yleistä liikkumavapautta, vaan sillä pyrittäisiin pitämään kadut yhtä turvallisina kuin ne nyt ovat. Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden arvion mukaan katupartiot ovat ”äärioikeistolaisten liikkeiden perustamia ja monilla niiden jäsenillä on rikostaustaa”.

– Poliisilla on väkivaltamonopoli, sillä Suomi on oikeusvaltio. Poliisin tehtävä on valvoa lakien noudattamista eikä kenelläkään ole oikeutta ottaa lakia omiin käsiinsä, toteaa puheenjohtaja Kati Systä.

Vihreiden nuoret ja opiskelijat muistuttavat, että Saksassa katupartiointi on edennyt jo siihen pisteeseen, että muslimeja on seurattu ja vainottu kaduilla.

Turun Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden mielestä lainvalvonnan tulee olla Turussa poliisin tehtävä.

LIsätietoa: puheenjohtajat Julia Litokorpi ja Kati Systä, etunimi.sukunimi@turunvino.fi